Archives

All posts for the month November, 2015

Eiwitten, waar zit dat nou in?

Published November 30, 2015 by jolandabeuving @ Justbelieve

Als ik met mensen over voeding praat valt het me op dat ze bijna of geen eiwitten eten. Of koolhydraten en eiwitten door elkaar halen. Als je traint heb je deze toch echt wel nodig voor je spieropbouw! Waar zitten nou eiwitten in? Hier een paar voorbeelden.

1 Kwark, Griekse Yoghert.

Een makkelijke manier om eiwitten binnen te krijgen. Met wat fruit, havermout, noten kan je er een heerlijk ontbijt van maken.

2 Kipfilet

Een heerlijke vorm van eiwitten. Eten we dit niet in de avond dan eet ik het graag op mijn brood. Gerookte kip is erg lekker door de salade.

3 Vlees

4 Proteïne poeder

Wij verkopen het veel proteïne poeder. Het is makkelijk. Je kan het drinken, eten (door je griekse yoghurt/kwark) en de smaken die er zijn zijn heerlijk! Wij verkopen bijv: Apple/crumble/custard, Lemon/Merengue, Ananas/cocus etc Mijn favoriete merk Superiour Nutrition (Bij ons verkrijgbaar  1KG voor 26.50 euro)

IMG_1194

5: Eiwitrepen

Ben je gek op chocola en kan je er eigenijk niet vanaf blijven, neem dan een proteïne reep. Deze bevat iets gezondere bestanddelen en eiwitten!

6: Groenten

Ook in groenten zitten er eiwitten. Bijv artisjok bevat 3 gram eiwit! Asperge 1 gram, bonen bevatten ook veel eiwitten. Broccoli, spruiten, bloemkool, mais, paddestoelen en waterkers

IMG_1195

Het eten van eiwitten heeft bepaalde functie’s:

Herstel van spieren en opbouw van lichaamscellen. Spijsvertering etc Hoeveel eiwit je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon. Wanneer je veel traint hebben je spieren meer eiwitten nodig dan iemand die nauwelijks sport. Over het algemeen nemen mensen die niet sporten 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Voor mensen die trainen ligt dit over het alleman hoger. Een duursporter neemt 1,2 gram eiwit per kilogram en een fanatieke krachtsporter 1,5-1,8 gram.

Je kan het ook berekenen aan de hand van een percentage van je dagelijkse aantal calorieën. Dus stel je mag 1800 calorieën nuttigen op een dag en je kiest ervoor om 35% van je calorieën aan eiwitten te besteden, ”mag” jij dus 157,5 gram eiwitten.

Hier in het kort eiwitrijke producten:

(magere) Kwark
Zalm
Tonijn
Vis
Rundvlees
Kalkoenfilet
Brood
Eiwitshake
Eieren
Noten
Tofu
Bonen
Pindakaas
Kaas
Diverse groenten

Voor vragen kan je me altijd een berichtje sturen.

#Justbelieve #Jolandabeuving #Personaltrainer #eiwitten

MY FITNESS PAL

Published November 29, 2015 by jolandabeuving @ Justbelieve

 

Ik krijg veel vragen over voeding, mensen weten eigenlijk niet wat ze moeten eten en hoeveel. Vooral eiwitten, koolhydraten en vetten combinaties is te ingewikkeld en hoeveel calorieën mag je nu eigenlijk eten? Samen met de mensen die ik begeleid gebruik ik de app: My Fitness Pal. Ik kan dan (met een code die ik van ze krijg) hun voeding nakijken.

My Fitness Pal houdt bij wat je eet, hoeveel calorieën je binnen krijgt, en ook kun je bijvoorbeeld doelen instellen. Alles staat erin! Zodat deze app precies weet welke voedingsstoffen je wel of niet binnenkrijgt en ook aangeeft of je op de goede weg zit. Daarnaast werkt het super motiverend want je kan vrienden worden met mensen en elkaar motiveren! Mijn username: Jolandabeuving

Wat ook erg leuk is dat deze app in connectie staat met onze loopbanden @Beuving Lifestyle De app LFconnect houdt je training bij en als de apps met elkaar verbonden zijn zie je dat je op een dag dat je traint ook meer mag eten. Ook de App Gezondheid van Apple kan je hiermee verbinden.

Vindt je het leuk om te weten wat je eet en beweegt dan zijn deze apps zeker een aanrader! Succes!

#Justbelieve #Jolandabeuving #Myfitnesspal #LFConnect #Apple #Gezondheid #apps

myfitnesspal_screenshots

Vergeet je je vette vis niet te eten?

Published November 26, 2015 by jolandabeuving @ Justbelieve

Ik zeg altijd tegen mensen, vergeet je je vette vis niet te eten?! Deze bevat veel omega 3 vetzuren.
  
Het heeft een beschermende werking tegen aandoeningen aan hart en bloedvaten. 

Hier een kort stukje over makreel:  Vette vis :0)
#Justbelieve #vettevis #omega3

‘GEZONDE’ SUIKERS? ALLE FEITEN OP EEN RIJTJE!

Published November 22, 2015 by jolandabeuving @ Justbelieve

Ik kan het zelf niet beter vertellen dan de Doctoren in Tros Radar. Bestaan er gezondere varianten op suiker? Lees het artikel of bekijk de video van Tros Radar onderaan.

‘Gezonde’ suikers met een verdachte bijsmaak

Scoop Of SugarDeze zoethoudertjes sussen je snoep-geweten door te beweren dat ze gezonder zijn dan het bekende kristalsuiker. Maar is dat wel terecht? TROS Radar neemt een aantal ‘gezonde’ tafelsuiker-alternatieven onder de loep…
  1. Ruwe rietsuiker
    Claim: ‘Ongeraffineerd en bevat vitaminen en mineralen’
    Gezonder? We zijn door bruin brood en bruine zilvervliesrijst ‘bruin’ gaan associëren met gezonder. Maar rietsuiker dankt zijn bruine kleur alleen aan een lichte karamellisatie die optreedt bij het verwarmen en verdampen in de fabriek. Rietsuiker bestaat net als onze witte kristalsuiker (vaak van de suikerbiet) voor 100 procent uit ‘sucrose’, een verbinding van glucose (het soort suiker dat in je bloed voorkomt) en fructose (het soort suiker dat in planten, en dus fruit, voorkomt).

Maar hoe zit het dan met die mineralen? Hoogleraar voedingsleer Martijn Katan: ‘Soms zit er in die ruwe rietsuiker nog een beetje zand, dan kan het maar zo zijn dat er een spoortje van mineralen zoals ijzer extra in zit.’ Rietsuiker is in Amerika wat bietsuiker in Nederland is: gewoon suiker, waar je gewoon dik van wordt.

 

  1. Oerzoet
    Claim: ‘Puur en ongeraffineerd. Oerzoet bevat nog alle melasse, vitaminen en mineralen. Doordat het zo puur is en nog allerlei voedingsstoffen bevat wordt het langzamer opgenomen in het lichaam, waardoor de bloedsuikerspiegel minder gaat schommelen.’
    Gezonder? Net als witte kristalsuiker en rietsuiker bevat oerzoet 100 procent sucrose, dus een 50/50 verhouding glucose en fructose. De spoortjes mineralen die nog aanwezig zijn in de suiker zitten volop in verse groenten en fruit. Mensen zouden pakken suiker moeten eten om een nuttige hoeveelheid van die mineralen binnen te krijgen en iedereen begrijpt dat het consumeren van pakken vol suiker geen gezond idee is. Dat de bloedsuikerspiegel minder gaat schommelen van Oerzoet is niet bewezen. Aangezien het nog steeds om 100 procent sucrose gaat, lijkt dat een onwaarschijnlijk of verwaarloosbaar effect.

 

  1. Ahorn-siroop of Maple syrup
    Claim: ‘Pure boomsap boordenvol vitaminen en mineralen’
    Gezonder? Ook Ahorn-siroop bestaat gewoon uit sucrose, net als kristalsuiker, rietsuiker en oerzoet. Of je de gewone bruine schenkstroop van de suikerbiet, of de Ahorn-siroop van de esdoorn op je pannenkoek schenkt, maakt dus niet zoveel uit. Voor je gezondheid hoef je ook deze suiker niet te gebruiken.

 

  1. Agave-siroop
    Claim: ‘Een natuurlijk suiker alternatief. Het is veel beter omdat het in tegenstelling tot witte suiker veel minder effect heeft op je bloedsuikerspiegel. Agave-siroop voorkomt bloedsuikerschommelingen waardoor je minder last zult hebben van dipjes en vreetbuiten. Agave-siroop is zelfs met mate bruikbaar voor diabetici.’
    Gezonder? Gezondheidsgoeroes gebruiken voor agave-siroop vaak de term ‘lage glycemische index’. Een paar jaar geleden hadden we daar in Nederland nog nooit van gehoord. Met de ‘glycemische index’ wordt een meetmethode bedoeld die bepaalt hoeveel invloed een voedingsproduct heeft op de bloedsuikerspiegel. Van een suikerklontje stijgt je bloedsuikerspiegel ‘100’ op de glycemische index. Eet je een potje bonen dan krijgt dat een score van 30 tot 40 op de glycemische index en een komkommer scoort 10. Alles boven de 55 wordt aangemerkt als ‘hoog’. Voor suiker en suikervervangers is die ‘glycemische index’ echter helemaal niet bruikbaar.

Agave-siroop scoort iets beter dan kristalsuiker op de glycemische index, maar we worden er nog steeds dik van als we er teveel van snoepen. Er is geen enkele reden om naar hartenlust agave-siroop naar binnen te gieten. De rekening wordt simpelweg iets minder bij je insuline-pompende alvleesklier en iets meer bij je lever neergelegd. Ook deze suiker is zeker niet wat we verstaan onder ‘gezond’.

 

  1. Palmbloesemsuiker of kokossuiker
    Claim: ‘Superfood, dat alle vitaminen en mineralen bevat die we vinden in de kokos. Onmisbaar als gezonde zoetmaker in voeding. Je bloedsuikerspiegel zal bijna stabiel blijven, waardoor is palmbloesemsuiker nog beter voor de lijn ook!’
  2. Gezonder? Palmbloesemsuiker bestaat voor 80 procent uit sucrose (de 50/50 mix van glucose en fructose) aangevuld met een hoeveelheid losse glucose en fructose in verschillende verhoudingen per product in de supermarkt. Palmbloesemsuiker heeft een lage glycemische index toegedicht gekregen, namelijk 35, terwijl normale suiker een glycemische index van 70 heeft. Dat is een erg onwaarschijnlijke uitslag die uit slechts één onderzoek gekomen is. Bovendien hebben wetenschappers nog niet kritisch naar het onderzoek gekeken.

De American Diabetes Society stelt daarom dat we eigenlijk niet weten hoe goed of slecht palmbloesemsuiker werkelijk voor je is. Het heeft ongeveer evenveel kilocalorieën als gewone suiker en ongeveer eenzelfde verhouding glucose en fructose als gewone suiker.

 

  1. Koudgeslingerde honing
    Claim: ‘Bevat nog alle vitaminen, mineralen en enzymen die de bijen erin verzameld hebben.’
    Gezonder? Ook in honing is de verhouding glucose en fructose 50/50 als in tafelsuiker. Koudgeslingerde honing heeft een spannende klank. Het klinkt als koudgeperste olijfolie, en koudgeperst is duurder. De meeste honing in onze supermarkten is koudgeslingerd; je hoeft dus niet een dure honing met die marketingterm te kopen om ‘betere’ honing te krijgen.
  1. Stevia
    Claims: ‘Heeft geen effect op de bloedsuikerspiegel en bevat geen calorieën. Het is dus goed voor je figuur.’
    Gezonder? Stevia heeft niets van doen met glucose en fructose. Steviolglycociden zijn een eigen soort bitter zoetje. En inderdaad, pure steviolglycociden bevatten niet of nauwelijks kilocalorieën. Maar het aanwezige vulmiddel maltodextrine is een zetmeel, een koolhydraat. In het lichaam wordt maltodextrine omgezet in glucose, wat weer gebruikt kan worden als voeding voor de spieren, of omgezet kan worden in vet. Dr. Aart Jan van der Lelij vindt de claims over Stevia daarom ‘volksverlakkerij’.

 

  1. Aspartaam
    Bewering: ‘Aspartaam is levensgevaarlijk en kankerverwekkend’
    Gezonder? Aspartaam is geen suiker, maar een eiwit (aminozuur). Deskundigen noemen het een simpel, onschuldig, zoet smakend eiwit. Er is heel erg veel onderzoek gedaan sinds de lancering van aspartaam in 1964. Onlangs heeft de Europese voedselwaakhond EFSA na grondig onderzoek wederom gepubliceerd dat aspartaam veilig is.

Vooralsnog hebben wetenschappers nog niet kunnen aantonen dat aspartaam kankerverwekkend of anderszins schadelijk is voor de gezondheid, zoals wel wordt beweerd. Sommige wetenschappers beweren dat het gebruik van aspartaam, bijvoorbeeld light cola, niet uitmaakt voor het gewicht omdat de zoete smaak ervoor zorgt dat we toch op een andere manier kilocalorieën gaan eten. De universiteit in Wageningen weerlegt dat met een onderzoek waaruit blijkt dat we de ‘bespaarde’ kilocalorieën maar deels compenseren. Bij overgewicht zou aspartaam in plaats van suiker dus een verstandige keuze kunnen zijn.

 

Video:

Tros Radar Uitzending. Suikervervangers Gezonder?

Nu je alle feiten op een rijtje hebt, maak zelf verstandige keuzes als het aankomt op Gezonder eten. Eet suiker met Mate. En eet dus niet meer dan je verbrandt! Zorg voor suikers die voor een lagere GI (glycemische index) zorgen, minder suikerpieken en schommelingen in je bloedsuikerspiegel.

 Onthoud dat je lichaam geen onderscheid maakt in de suikers uit Fruit en geraffineerde suikers! Eet ook niet meer fruitsuikers dan je verbrandt.

Blijf ook trainen om te verbranden!
Mijn Small Group Training en Personal Trainingen zijn hier een goede trainingen voor :0)

 

Just Believe
Xoxo Jolanda

Bron: Tros Radar, Girl Pumping Iron, Just Believe

De knop om! 

Published November 20, 2015 by jolandabeuving @ Justbelieve

Vanmorgen een meet, weeg en weet moment gehad en volgens mij zat ik zo te genieten! 😊 Na een moeizame start, pogingen en het maar niet lukken met afvallen hebben we clean 9 detox gedaan om even te cleanen/detoxen.De knop is omgegaan, opletten op haar voeding en ze is meer gaan sporten!

Bewustwording 😄

En nu na 1 jaar kan ik met trots zeggen dat er 31,4 kilo af is! Haar echte leeftijd nu net zo oud is als zij zelf, zij er fantastisch uitziet en ik zo trots ben op haar! Op eigen kracht, doorzettingsvermogen en die knop om kunnen draaien! 
  

Dus hierbij! (Ze staat liever niet in de belangstelling dus doe ik het zo 😉)  
Powervrouw! Ik (en vele andere) zijn supertrots op jou! 
#Justbelieve #Powervrouwen #afvallen #knopom #eigenkracht