Beuving Lifestyle · Just Believe · Training en voeding 💪 · updates

Foam Rollen

Ik heb jaren geleden een artikel geschreven over foamrollen. Naast krachttraining en Essentrics rol ik regelmatig.
En waarom… lees hieronder.

Foamrollen

Bij ons hoor je vaak “Heb jij al gerold”?
Steeds meer mensen zie je over een fel gekleurde ‘buis’ aan het rollen. Deze personen zijn aan het ‘foam rollen’, of anders gezegd, ‘myofascial release aan het toepassen’. Hier wordt je spierbindweefsel los gemaakt en er kan dus zelf massage toegepast worden!

Vooral tijdens trainingen en sportwedstrijden ontstaan er vaak ontstekingen in spieren of het spierbindweefsel. De ervaring leert dat pijnklachten en een slechtere doorbloeding zich dan snel voor zullen doen. Juist door op deze ‘trigger points’ te foam rollen, worden klachten als deze sterk verminderd. Ook verwijderd de foam roller knopen en verklevingen in de spieren en daardoor zal de flexibiliteit/mobiliteit van het lichaam sterk verbeteren. Dit zorgt voor blessurepreventie, een betere lichaamshouding en een verbetering van de prestaties. Ook ontstaat meer flexibiliteit in de spieren en de doorbloeding wordt verbeterd. De spieren kunnen veel sneller herstellen van de trainingen en/of wedstrijden en je kunt in de eerstvolgende training en/of wedstrijd veel beter presteren.

Topsporters zijn over het algemeen het meest bekend met de foam rollers, je ziet de rugby-ers, voetballers zelfs op tv rollen! Maar ook fysiotherapeuten, Sportfysios. Bij revalidatie doeleinden zijn foam rollers zeer goed te gebruiken  Steeds meer particuliere sportievelingen gebruiken de foam roller. Ook tijdens de recreatieve sporten komen kleine ontstekingen of andere ongemakken voort. Zo ben ik geadviseerd door Rowan om dit te gaan doen en het heeft mij maar ook andere sporters van vele klachten afgeholpen zoals bijv rugklachten.

Foam rollers zijn beschikbaar in verschillende ‘hardheden’. De grote professionals gebruiken over het algemeen de echte harde varianten van foam rollers. Maar na langdurig gebruik ga je steeds meer verschil voelen. Hoe aangenamer het voelt, des te hoger is de kwaliteit van je spieren. Je kan de foamroller voor en na je training gebruiken maar ook op je rustdagen om je lichaam een “massage” te geven. Voor vragen kan je ons altijd een berichtje sturen.

Jolanda Beuving

Just Believe

Beuving Lifestyle

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s