Beuving Lifestyle · Just Believe · Training en voeding 💪 · Uncategorized · updates

Is preworkout nou echt dat wondermiddel?

Hoe vaak ik een vraag krijg over pre-workout is bijna dagelijks dus hier een “korte uitleg”

Pre-workout is een supplement wat er voor zorgt dat je meer focus krijg, meer uithoudingsvermogen en meer energie. Je neemt de pre-workout ongeveer een half uur voor je training. Voor/tijdens je training voel je dat het begint te werken, soms met een beetje tintelend gevoel. Pre-workout supplementen heb je in verschillende vormen zoals poeders, capsules, drankjes en tabletten. En dan is de belangrijkste vraag: Wat zit er in? Er zijn een paar ingrediënten op te noemen die in bijna elke pre-workout zitten. Ik zal deze even kort toelichten:

1. 1. Cafeïne: Cafeïne geeft een opwekkend gevoel. Het geeft je meer energie en concentratie.

2. 2. Creatine: Dit is een lichaamseigen stof en komt ook voor in voeding, waaronder rundvlees, kip en vis. Creatine zorgt voor een explosieve kracht en je hersteld sneller. Het helpt voedingstoffen beter op te nemen in je spieren.

3. 3. Arginine: Dit is een aminozuur dat er voor zorgt dat door het lichaam wordt omgezet in stikstofoxide (NO). Het zorgt voor een verwijding van de bloedvaten en een lagere bloeddruk. Je spieren lijken groter bij het gebruik omdat ze ‘oppompen’.

4. 4. Beta-Alanine: Is ook een aminozuur. Het word in het lichaam omgezet in Carnosine wat er voor zorgt dat verzuring in de spieren minder snel optreed.

5. 5. Taurine: Taurine zorgt voor meer uithoudingsvermogen,  meer kracht en meer pomp. Taurine is een lichaamseigen stof.

6. 6. Tyrosine: Dit aminozuur bevorderd je energie, stemming en focus. Het bevordert je geluksgevoel, is stress verlagend en een vet burner.

7. 7. BCAA: Deze aminozuren voeden je spieren en helpen je spieren te beschermen en sneller te herstellen. Wat weer helpt in de groei!

Zoals je kan zien zijn de ingrediënten in een pre-workout echt gericht op het verbeteren van prestaties en groei. Dit merk je ook als je het neemt. Je spieren lijken groter doordat ze oppompen, je kan net een gewicht zwaarder pakken of langer door gaan. Je zit meer in je eigen wereldje door de focus en je huid kan gaan prikken/kriebelen, dit is een bijeffect van de beta-alanine, niets om je zorgen over te maken. Kortom, klinkt allemaal erg interessant!

Maar.. nadat de pre-workout is uitgewerkt en je training af is kan het zijn dat je jezelf echt futloos voelt of zelfs wilt slapen, de zogenaamde post-workoutdepressie. Op zich is dit natuurlijk niet raar, je vraagt veel meer van je lichaam omdat je door de preworkout net wat meer kan dan dat je normaal doet. Zorg er dan dus voor dat je na de training goed eet of minimaal een eiwitshake neemt, het liefste nog met een beetje glucose om de spieren snel te voeden zodat groei bevorderd wordt!

Een van de nadelen is dat sommige het gevoel krijgen dat ze zonder pre-workout minder lekker trainen of dat ze minder gespierd lijken doordat ze minder pomp krijgen. Daardoor wil je het dus vaker gaan gebruiken. In je lichaam gaat ook gewenning optreden. Tyrosine bevorderd bijvoorbeeld je geluksgevoel. Als dit vervolgens uitgewerkt is het mogelijk dat je na de training opeens wat minder lekker in je vel zit. Mocht je dit ervaren is het misschien raadzaam om te stoppen.

Het grootste voordeel van een pre workout is de extra energie die je er van krijgt. Pre workout schopt je lichaam als het ware in een hogere versnelling en het zorgt er ook nog eens voor dat je meer uit je training haalt. Uiteraard kun je gewoon dezelfde resultaten behalen zonder het supplement, maar als je interesse hebt in een vergrote kracht, uithoudingsvermogen, spieropbouw en vetverbranding is het zeker een interessant supplement voor jou. Pre workout wordt ook wel als oppepper gebruikt voor bijv een dipje van de dag of als je uitgaat.

Let wel op met het gebruik van een pre-workout. Lees op de verpakking de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Drink je bijvoorbeeld veel koffie, en neem je ook nog een pre-workout waar soms al 300mg cafeïne in zit! Reken dan wel even uit wat je dan nog kan/mag innemen. Als je preworkout neemt voor je avondtraining kan het er voor zorgen dat je s’avonds, ook al ben je moe, niet kan slapen door alle pepmiddelen. Daarom ook heel belangrijk om te kijken wat de aanbevolen leeftijd is!!!!! (Vaak pas na 18 jaar)

Tip: Bouw rustig de hoeveelheid op. Gezien de effecten, kan je beter eerst beginnen met een halve scoop om te zien hoe je lichaam er op reageert.

Ook of je er wel tegen kan, bijv het tintelen. Kijk ook naar de preworkout zelf.
Wij verkopen bijv een Eshot (cafeïne met groene thee) of preworkout zonder kleur en smaakstoffen. Voor ieder wat wils en alles met mate.

Mocht je nog vragen hebben stuur me gerust een berichtje.

Jolanda Beuving

Just Believe

Beuving Lifestyle

Bron: Mike FD

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s